» اخبار اقتصادی و عمومی » اخبار انرژی » نسخه جدید برای عبور از بحران آب / جزئیات برنامه جدید آبفای تهران اعلام شد
نسخه جدید برای عبور از بحران آب / جزئیات برنامه جدید آبفای تهران اعلام شد

نسخه جدید برای عبور از بحران آب / جزئیات برنامه جدید آبفای تهران اعلام شد

تیر ۶, ۱۴۰۵ 105

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، شرکت آب و فاضلاب استان تهران هدف‌گذاری کرده است با نصب ادوات کاهنده مصرف در یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی، سالانه حدود ۷۳ میلیون مترمکعب آب صرفه‌جویی کند؛ رقمی که به گفته مسئولان معادل ظرفیت یک سد است و می‌تواند نقش مهمی در مدیریت منابع آبی پایتخت ایفا کند. 

این برنامه در شرایطی دنبال می‌شود که اگرچه میزان بارندگی‌های امسال نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد افزایش یافته، اما بارش‌ها همچنان ۳۴ درصد کمتر از میانگین بلندمدت است و کمبود ذخایر آبی همچنان یکی از چالش‌های اصلی کشور به شمار می‌رود.

بر اساس الگوی تعیین‌شده، سرانه مصرف آب برای هر نفر در شبانه‌روز ۱۳۰ لیتر است، اما در حال حاضر این میزان به حدود ۱۹۰ لیتر رسیده که نشان می‌دهد مصرف آب هر ایرانی به‌طور متوسط ۶۰ لیتر بیشتر از الگوی متعارف است. به تأکید مسئولان، میانگین مصرف آب در کشور همچنان بالاتر از سطح مطلوب قرار دارد و این موضوع ضرورت اصلاح الگوی مصرف و استفاده از ابزارهای مدیریت مصرف را دوچندان کرده است.

در همین راستا، دولت با تمرکز بر سیاست‌های تشویقی و هدفمند، توسعه استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب را در دستور کار قرار داده است. این تجهیزات بدون کاهش رفاه خانوار، مصرف آب را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهند؛ به‌گونه‌ای که استفاده از سرشیرها و سردوش‌های کاهنده مصرف می‌تواند تا ۳۰ درصد و در برخی موارد حتی بیشتر، مصرف آب خانوار را کاهش دهد.

علاوه بر کاهش مصرف آب، استفاده از این تجهیزات موجب کاهش مصرف انرژی، حفاظت از محیط زیست، صرفه‌جویی اقتصادی برای کشور و کاهش هزینه‌های خانوارها نیز می‌شود.

بهنام بخشی- سخنگوی شرکت آب و فاضلاب استان تهران- با اشاره به اهداف این طرح اعلام کرده است: در صورت کاهش روزانه ۴۰ لیتر مصرف برای هر نفر در جمعیت هدف، سالانه حدود ۷۳ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف آب ایجاد خواهد شد که معادل ظرفیت یک سد است.

به گفته وی، شهروندان تهرانی می‌توانند از طریق تماس با سامانه ۱۲۲ درخواست نصب تجهیزات کاهنده مصرف را ثبت کنند. نصب این تجهیزات به‌صورت رایگان توسط کارشناسان آبفا انجام می‌شود و هزینه خرید ادوات نیز در قالب تسهیلات ۱۲ ماهه از طریق قبوض آب‌بها دریافت خواهد شد.

مسئولان معتقدند استفاده گسترده از تجهیزات کاهنده مصرف می‌تواند تا ۵۰ درصد مبلغ قبوض آب را کاهش دهد و علاوه بر کمک به اقتصاد خانوار، در مدیریت مصرف آب و کاهش فشار بر منابع آبی کشور نیز مؤثر باشد.

با توجه به تداوم کمبود بارش‌ها نسبت به میانگین بلندمدت و افزایش مصرف آب فراتر از الگوی تعیین‌شده، اجرای طرح‌های مدیریت مصرف از جمله نصب تجهیزات کاهنده مصرف، یکی از مهم‌ترین راهکارهای کاهش فشار بر منابع آبی و عبور از تنش آبی در سال‌های پیش رو محسوب می‌شود.  

به این نوشته امتیاز بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×